Zelf een scootmobiel aanschaffen?

Let dan hierop en voorkom teleurstelling!

Onder Dak wordt regelmatig geconfronteerd met vervelende situaties rond de aanschaf, het gebruik en de stalling van scootmobielen. Bijvoorbeeld: de scootmobiel is gekocht en wordt thuis afgeleverd. En dan? Wie heeft er vooraf gekeken of er plek is om de scootmobiel droog te stallen en op te laden? De nieuwe berijder? De leverancier? Of werd er gewoon gedacht: Ach, dat ding kan wel ergens staan en we zien het wel.

Veel mensen krijgen een scootmobiel via de afdeling Wmo van de gemeente Dronten.
Maar er is ook een flinke groep mensen, die zelf de scootmobiel aanschaft.
Dit kan meerdere redenen hebben. Liever niet de hand ophouden bij de gemeente, omdat de voorziening gemakkelijk zelf aangeschaft kan worden. Of niet weten dat het inkomen niet meetelt bij het aanschaffen van een hulpmiddel door de gemeente.
Soms kiezen mensen voor een PGB van de gemeente, zodat zij dan zélf de leverancier, het model en/of de kleur kunnen bepalen óf omdat zij een extra luxe voorziening willen en bereid zijn het meerbedrag zelf neer te tellen.

Al deze mensen gaan dus zelf op zoek naar een scootmobiel en helaas winnen ze vaak niet vooraf informatie in bij onafhankelijke experts zoals een ergotherapeut of de sociaal adviseur van Stichting Onder Dak.
Men gaat dan zonder enige kennis van zaken naar een willekeurige winkel en laat dan de verkoper bepalen wat de beste optie is.
Het zal u misschien niet verbazen dat dit vaak de duurdere oplossing is.
Ook zijn er winkels die vooral scootmobielen van een bepaalde soort of een bepaald merk verkopen en dan blijkt dat merk altijd de beste optie te zijn. Volgens de verkoper.

Onder Dak vindt het heel belangrijk dat u als u zelf een scootmobiel aanschaft vooraf goede informatie krijgt en u de juiste vragen kunt stellen, zoals:

  • Wat voor scootmobiel is voor u het handigst?
  • Wat voor stuur moet erop zitten om comfortabel te rijden?
  • Heeft u een stuur nodig dat makkelijk naar voren en naar achteren verzet kan worden?
  • Is er extra veel ruimte nodig om boodschappen te kunnen vervoeren?
  • Gaat u lange stukken rijden en is daarbij grote actieradius en hoge snelheid nodig of gebruikt u hem vooral in uw eigen buurt en om een paar kleine boodschapjes te kunnen doen?
  • Hoeveel ruimte is er in uw huis of schuur om de scootmobiel te stallen en op te laden?
  • Moeten er oprijplaten komen om in en uit die ruimte te komen?
  • Is er überhaupt wel een stroomaansluiting in die ruimte?
  • Wilt u de scootmobiel kunnen meenemen in de auto en welke soort past wel en niet in uw auto?

En dan nog een laatste vraag die bijna altijd over het hoofd wordt gezien: wilt u een scootmobiel die heel wendbaar is of is dat voor u niet van belang? Dit laatste heeft vooral met het aantal wielen te maken. Er zijn scootmobielen met drie, vier en zelfs vijf wielen.
Die met vijf wielen, daar gaan we het hier verder niet over hebben. Dat vijfde wiel heeft nimmer een functie.

Op iedere scootmobiel moet u leren rijden. Dat kan met behulp van de ergotherapeut die een aantal uren met u mag oefenen vanuit uw ziektekostenverzekering. Doe dat dus vooral. Die zal u dan uitleggen dat u nooit moet ‘meehangen’ in de bochten zoals op de fiets vaak gedaan wordt, maar dat u altijd moet ‘tegenhangen’ in bochten en op wegen die wat sneller aflopen. Als u dat doet en u rijdt altijd recht op op- en afritten af, dan zijn zowel de driewieler als de vierwieler stabiel. Gierend door de bocht en dan ook nog meehangen geeft bij beide types alsnog problemen, dus dat moet u gewoon niet doen.
Als er niet echt nadelen zijn, wat zijn dan de voordelen van de ene of de andere soort?

Driewielers hebben een beduidend kortere draaicirkel. In winkels, sommige liften en bij parkeren is dat erg handig. Voor een vierwieler is een grotere draaicirkel nodig, maar als dat voor u niet uitmaakt, dan is ook een vierwieler een prima keus.
Kijk ook naar de hoeveelheid boodschappen die u kwijt kunt in mandje en eventueel tussen de voeten. Uit eigen ervaring weten onze mensen dat je het mandje niet vol moet stoppen met zware spullen. Daarentegen kan men op een driewieler een enorme boodschappentas heel stabiel en comfortabel kwijt. Dat lukt niet bij ieder type vierwieler.
Gaat u nooit veel boodschappen doen, dan maakt dat weer niet uit.

Veel scootmobielen hebben een soort vierkantig stuur. Daarbij wordt gas gegeven aan de onderkant van de zijkanten van het vierkant. Voor sommige mensen is die houding op den duur pijnlijk in bovenarmen en schouders. Dan is een recht stuur voor u handiger. Op de meeste scootmobielen kan het stuur vervangen worden.

Moet u door een aandoening van hand kunnen wisselen bij het gas geven? Als het nog niet standaard op een scootmobiel zit, kan het vaak alsnog aangepast worden. Dan kunt u onderweg even stoppen, een knop omzetten en met andere hand verder rijden.

Kortom: er is veel om over na te denken voor u de scootmobiel aanschaft. En als u het idee krijgt dat een verkoper u iets wilt verkopen, dat volgens u niet bij u past … ga dan naar een ander. Er zijn genoeg winkels in Nederland waar men wel naar u luistert.

Voor nadere informatie of vragen kunt u contact opnemen met de adviseur van Stichting Onder Dak, telefoonnummer 0321-314951 of via het contactformulier op www.onderdak.nl.